Ratatouille

Nu står grytan på spisen och puttrar och det sprider sig en härlig doft i köket. Grytan innehåller ratatouille, en fransk grönsaksgryta. Grunden till grytan är oftast aubergine, squash, tomater och lök som får koka ihop under en lång tid. Sedan kan man variera den efter smak. Jag brukar ha i även champinjoner och paprika.
Eftersom priserna på grönsakerna är relativt låga nu så är det perfekt att göra den här grytan nu. Jag brukar koka en ganska så stor mängd åt gången när jag ändå håller på. Sedan kan man dela upp grytan i små lådor och frysa in för att plocka fram senare. Rataouille är jättegott att äta till kött och kyckling.
Heinz har tetrapack med tomatsås som är smaksatt. Den jag använder den här gången innehåller paprika, lök och vitlök. Det finns olika smaker. Jag har funderat på att prova att smaksätta köttfärssås med någon av de här  någon gång. Det tror jag blir gott.
Ratatouille
Aubergine
Squash
Champinjoner
Paprika
Tomater
Lök
Heinz tomatsåspå tetrapack, med valfri smak
1 köttbuljongtärning
Ev. redningsmjöl
 Dela grönsakerna i ganska så stora bitar.
Lägga alla ingredienser i en ganska så stor gryta.
Tillsätt några dl vatten.
Låt grytan koka i någon timme.
Var noga med att röra om då och då så det inte kokar fast.
Det kan hända att man får tillsätta mer vatten.








Kommentarer
Postat av: anne

tack för tipset ;D

2009-07-17 @ 22:24:45
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: emelie

ratatouille är jättegott!

2009-07-20 @ 22:45:46
URL: http://vegobloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback