Gästrecept: Tandoori kyckling

Det här receptet har jag fått av http://ungamorsan.se Hon har hittat på det alldeles själv så det ska bli extra spännande att prova. Jag har kikat lite bland hennes recept och jag är väldigt imponerad. När jag var så ung kunde jag inte ens koka makaroner. Fast jag bodde ju hemma och min mamma var hemma...
 Jag tycker jättemycket om indisk mat och har provat en del färdiga kryddblandningar  men inte lyckats att hitta någon bra. En gång provade jag en kryddblandning med raita och den smakade inte gott. Raita är ju något som man ofta äter till indisk mat. Det bryter av med sin syrliga smak mot den i övrigt ganska så starka maten. Om någon har ett bra recept på raita så skicka gärna det.

Tandoori kyckling

Det här behöver du till 4 port:


4 kycklingfileer

saften av 1 citron

½ gul lök

4 st vitlöksklyftor

1 msk riven färsk ingefära

1 msk korianderfrön

4 tsk spiskummin

1 tsk salt

1-2 tsk vardera av paprika och chilipulver

2,5 dl yoghurt

ev. 1 msk honung

Gör så här:
Pensla kycklingfileerna med lite citronsaft och låt stå i kylen i 30 minuter. Finhacka löken och lägg lök, vitlök, ingefäran, korianderfrön och det resterande av citronsaften i en skål och blanda den slät (t.ex i en mortel..). Blanda ner kryddorna, ev. honung och yoghurten och blanda väl. Lägg kycklingfileerna i en ugnsfast form och bred över tandoorimixen. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter eller tills den är helt genomstekt. Servera gärna med ris eller bulgur och raita + en fin sallad.


Kommentarer
Postat av: annette

verkar väldigt gott och det ska jag testa nån dag L jag tror jag sparar din sida som en länk! så att man snabbt o lätt kan komma in o hitta sig ett lättlagat recept s presic som jag vill ha det :)

2009-07-14 @ 21:54:37
URL: http://loppingvin.blogg.se/
Postat av: Bintan

Åhh vilken bra sida du gjort! den här sidan kommer jag att besöka fler gånger :-)

2009-07-20 @ 20:19:50
URL: http://http//:bintan.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback