Tips om julig mat...?

Jag undrar om någon har något tips på mat som inte är direkt julmat men ändå lite julig? Man tröttnar så lätt på julmaten, man äter oftast samma mat flera dagar i rad.
Därför så tänkte jag ge er mitt tips på julig mat. Hemma hos oss har det blivit tradition att på uppesittarkvällen äta en rätt som jag kallar Medelhavskyckling. Vi äter den året runt men den känns lite julig för att rätten innehåller saffran.
Man kan servera den med både ris och Tagliatelle, så passar det alla smaker. Jag funderar på att blanda i grovhackad mandel den här julen, det kanske blir gott.
Jag har lagt ut det här receptet tidigare men då under kategorin kycklingrätter. Det är en favorit i repris fast nu som julmat.


Medelhavskyckling 2-4 pers

2-3 kycklingfiléer
crème fraiche, saffran tomat
1/2 fänkål
1 dl matlagningsvin
1 dl vatten
Fajitakrydda från Santa Maria
En gnutta balsamvinäger(kan uteslutas)
Oregano och ev. salt och peppar
Svarta urkärnade oliver
Skär kycklingen i bitar och krydda med fajita.
Bryn kycklingen.
Skär fänkålen i bitar och bryn den.
Häll crème fraichen, vin, vatten och kryddor i en kastull.
Tillsätt kyckling, fänkål och oliver.
Låt koka ca20 min.

Gott att äta till är Tagliatelle eller ris.


Kommentarer
Postat av: Skönhetsbloggen!

Mums! :) Jag tror att jakten efter julmat går genom kryddningen och stämningen. Egentligen skulle väl allt kunna bli julmat? :)

2009-12-10 @ 10:53:37
URL: http://sockervadd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback