Morotskaka i långpanna

Hos oss har det blivit en tradition att baka morotskaka till jul. Anledningen till det är att garneringen behöver stå kallt för att stelna. Eftersom det blir lite trångt med en långpanna i kylen så brukar jag ställa ut den på balkongen istället.
Om man vill göra den lite juligare så kan man ta tårtgelé och skriva god jul på varje bit. Man behöver ju inte göra det på alla bitarna utan anpassa det efter hur många man blir.



Morotskaka i långpanna
100 g margarin
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
3 msk mjölk
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 finrivna morötter

Garnering:
100g philadelphia-ost
50 g rumsvarmt margarin
2 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Strössel

Ugn 175°
Smält matfett och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt matfettet.
Blanda i mjöl och bakpulver och till sist mjölken och morötterna.
Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Grädda kakan i mitten av ugnen 20-25 min.

Blanda samman alla ingredienserna till garneringen så det blir en slät kräm.
Bre ut garneringen på kakan när den har kallnat.
Garnera med strössel eller tårtgelé.
Låt kakan stå kallt, gärna utomhus och skär sedan upp den i bitar.

Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Morotskaka är ju riktigt gott och det är ju skönt när man kan göra den i långpanna! Var ett tag sedan jag åt det sist så jag får ta och baka det när jag kommer hem igen :)

2009-12-03 @ 08:56:56
URL: http://emmaskök.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback