Tack,Tina!

Tina har skickat ett recept på paj som jag lägger under kategorin efterrätter. Hinner tyvärr inte att baka innan Turkietresan så det får bli senare. Låter i alla fall gott!

Portionspajer med rabarber och äpple (från Tina i Sundsvall)
4 portioner
 
Till pajdegen:
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
 
Till fyllningen:
4-5 rabarberstjälkar
2 syrliga äpplen
2 msk socker
1 tsk mald kanel
1 tsk kardemumma
 
Till servering:
Vispgrädde eller vaniljglass (jag föredrar glass)
 
1. Blanda pajdegen Kör mjöl och matfett i matberedaren (eller med elvisp) och avsluta med ett par matskedar iskallt vatten.
Låt degen gå ihop, ibland krävs det ett par tag med händerna, och ställ den kallt en halvtimme före utbakning.
 
2. Dra bort det yttersta skiktet från rabarbern. Skär resten i småbitar. Skala och kärna ur äpplena. Skär fruktköttet i små bitar.
Blanda rabarber- och äppelbitar i en skål och krydda med socker, kanel och kardemumma.
 
3. Kavla ut degen mellan dubbla bakplåtspapper. Klä smörade portionsformar med deg. Fyll pajerna med rabarber - äppelblandningen. Lägg ett mönster av tunna degremsor över och grädda pajerna ca 20 minuter i 225 graders ugn. Serveras ljumma med iskall vispad grädde eller glass.
 
 
MUMS!
 

Kommentarer
Postat av: kiicka

Heej.

ja självklart är den underbara Liddie som gjort min blogg. En tjej jag verkligen rekomenderar.!

Underbar att jobba ihop med faktiskt.! Och hon fixar med bloggen tills man är riktigt nöjd med den.! Så med den tjejjen gillar jag att betala för en blogg.

2009-06-11 @ 01:39:01
URL: http://piinkbarbiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback