Skräck på balkongen

Det här inlägget är inte matrelaterat för fem öre men jag vill så gärna dela med mig av den här händelsen.
Igår förmiddag när jag gick ut på balkongen så trodde jag att det låg en död mus där. Sen såg jag att den andades och det är min stora fasa att behöva avliva den eller i alla fall se till så någon annan gör det.
När jag tittade närmare på musen så fick jag till min förvåning se att det var ingen mus. Den hade nämligen stora öron och vingar.
Det var en fladdermus...och den var inte skadad. Den låg och sov ihopkurad i skuggan på mitt balkonggolv.
Har aldrig hört talas om att fladdermöss kommer och lägger sig så. Jag trodde att de hängde upp och ner i taket när de sov.
Den var så liten och söt där den låg med en hårig kropp på ca 5-6 cm och öronen var ju för söta.
Eftersom den var så liten så tänkte vi att det kanske var en liten unge som kommit vilse från sina föräldrar.
Under dagen så kikade jag till den regelbundet och såg till att han låg i skuggan. Han förflyttade sig lite i sömnen efter skuggan. Det var en fantastisk känsla att ha den här lille fladdermusen liggande där. Har bara sett fladdermöss som flyger tidigare.
Min dotter döpte honom eller henne till Lennart. Jag tyckte att Bella eller Edward (från Twilight) var mer passande.
På kvällen när det började mörkna så gick jag och min dotter ut och satte oss på balkongen för att kolla när Lennart vaknade. Efter en stund började han att röra på sig. Vi såg att han låg och kikade. Efter ca 10 minuter så reser han på sig och hoppar upp på en sten.
Den lilla, söta fladdermusen förvandlas plötsligt till ett stort monster. Hans vingar är ca 25 cm långa och han är helt plötsligt ca 50 cm mellan vingspetsarna. Vilken gör honom gigantisk och det hela känns riktigt skrämmande där i mörkret. Vi springer livädda och ställer oss bakom ett par stolar. Han tittar på oss och flyger mot oss. Jag viftar med filten som jag har runt mig för att skrämma bort honom. Och ljudlöst svänger han bort och flyger iväg ut i mörkret.
Jag måste erkänna att jag blev ganska så rädd och det hela kändes väldigt overkligt.
Var sjutton gjorde han av dessa gigantiska vingar när han låg och sov? Det här var verkligen ingen liten stackars unge som kommit från sina föräldrar.
Det känns i alla fall kul att ha fått uppleva det här.




Liten söt Lennart sovandes på vårt balkonggolv.



Det här kortet togs i tumultet när han förvandlades till ett gigantiskt monster. Det är hans ena vinge som hänger ner.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Svar: Tack så mycket! :D Det värmer att höra. Jag gör mitt bästa och tycker själv att jag utvecklats enormt sedan jag startade bloggen.

2009-07-23 @ 22:29:31
URL: http://hannapannaz.blogg.se/
Postat av: cecce

Vad spännande! Är nog inte det vanliga att ha en fladdermus på balkongen. Har heller aldrig sett en fladdermus på så nära håll!

Fin blogg du har!

2009-07-24 @ 09:15:32
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: ♥ Johanna ♥

Sv

Chilikinka.. är den rökt först?



Åh vilken söt fladdermus!!

2009-07-24 @ 11:27:11
URL: http://jojosplace.blogg.se/
Postat av: Camilla

tur att nån gör det :)

2009-07-24 @ 19:47:40
URL: http://camiillan.blogg.se/
Postat av: Maria

Tack söta Vivvi, för dina fina ord. Det gjorde min dag kan jag säga och värmde i hjärtat.

Jag har skrivit i hela mitt liv och tidigt i våras gick jag en skrivarkurs på Folkuniversitetet för att utveckla mitt skrivande. Det var så min blogg kom till - som ett skrivarexperiment.

Det gav mig dock självförtroende att börja skriva lite på en bok. Du har rätt i att jag just nu är arbetslös, därför blir skrivandet av boken lite lidande eftersom större delen av min dag går åt att leta jobb.

Egentligen är det flygvärdinna jag är och jag jobbat med det till och från i tio år - det är ett perfekt jobb när man vill skriva. Dessvärre är det också en bransch som är vansinnigt känslig för konjunktursvängningar, så därför är jag för tillfället utan jobb. Men jag söker på!

Jag är jätteglad att du gillar min blogg och hoppas att du kommer att fortsätta att läsa den.

I helgen kommer jag att lägga ut receptet på mina ricottapannkakor med blåbär - de är helt ljuvliga så missa inte det.

Önskar dig en härlig kväll (förhoppningsvis utan fler fladdermöss)!

Varma kramar Maria

2009-07-24 @ 20:10:19
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Josefin Grafford

sv; Det var väldigt gott =)

2009-07-24 @ 21:39:02
URL: http://josefingrafford.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej Vivvi!



Självklart kan du lägga ut receptet med bild och hela baletten på din blogg. Jätteroligt ju!



Kram på dig!

2009-07-25 @ 10:10:35
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Nettan

Men fyyyyyy vad läskigt med fladdermusen! Jag har enorm fladdermusfobi och skulle nog dö av den där upplevelsen! Hua... :) Själv har jag fått fladdermusbajs i håret en gång...Det brände, kan jag säga!



Hittade hit via Bara Sara´s blogg förresten, ifall du undrade.. :)

2009-07-25 @ 14:55:56
URL: http://inevershutup.blogg.se/
Postat av: Johanna - Fotograf

Vilken underbar historia! Så häftigt ju. :) Håller med om att de är både söta & lite hemska.

2009-07-26 @ 11:39:00
URL: http://lionfish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback