Köttbullar till jul

Jag tycker att det är ganska svårt att krydda köttbullsmeten. Antingen blir det för pepprigt, smaklöst eller något annat. För några år sedan så hittade jag en påse kryddblandning från Santa Maria. Meatballs tror jag bestämt att den heter. Jag tycker dock inte att mängden stämmer för min smak så jag brukar ta en halv påse till ca 500g köttfärs. Man behöver inte heller tillsätta något ströbröd eller ägg.
Mitt andra tips för att lyckas med köttbullar är att finriva en liten morot och blanda i smeten. Köttbullarna blir genast saftigare och får en vacker färg. Något jag brukar göra till jul.
Ska köttbullarna frysas  ner för att användas senare så är mitt tips att inte riktigt steka klart dem. Då blir de inte lika torra och ska ju stekas en gång till.

Köttbullar. Foto: Sam Stadener/Pressens bild

Kommentarer
Postat av: Karin

Förra veckan malde jag lite mer än ett kilo älgkött som förvandlades till ca 150 små julköttbullar. För att de skulle skilja sig från de vanliga vardagsköttbullarna hällde jag en skvätt konjak i smeten.

Postat av: Kimberly Engqvist

jag älskar min mormors köttbullar, dock kan dom vara ganska torra men det håller vi tyst om ;d annars skulle hon nog strypa oss haha nää men..



svara på dagens fråga i min blogg? :D

2009-12-03 @ 20:28:48
URL: http://crossthatline.blogg.se/
Postat av: Emmas Kök

Jag har helt missat att Santa Maria har en färdig kryddblandning för köttbullar, det låter ju spännande! Får kika på det när jag kommer hem :)

2009-12-04 @ 08:12:41
URL: http://emmaskök.se
Postat av: annsan_s

Köttbullar som är så gott! detta ska jag göra till jul! nu följer jag dig.

2009-12-10 @ 13:25:29
URL: http://annlouises.webblogg.se/
Postat av: Karin

Mina särskilda innehåller fint hackad bacon och en krydda som heter kinesisk femkrydda.

Bara en liten liten touch för att få en liten smakbrytning.

Otroligt goda ! =)

Jag förstår inte riktigt det där med Affiliate.se / Affiliator.com...

Avstängda från vad ?

Jag har loggat in på deras sida, och allt där ser ut som vanligt.

Det är en "gammal" betrodd annonsfirma, och jag tror ine det är något skumt med dem.

Jag har också fått pengar utbetalda av dem, även om det var över en månad sedan.

Tack i alla fall för att du varnade mig !

Ska kolla lite mer om dem senare.



Strecken under vissa ord i min blogg kommer däremot från Bubblerooom.se.

Jag har annons från dem och då markerar de också ord i texten som hänger ihop med annonsörer de har.

Jag tjänar ca 60 kr efter skatt varje vecka från dem, så de får fortsätta med sina streck under orden... =D



2009-12-15 @ 14:41:01
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback